---1---Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
---2---Program Profilaktyczno-Wychowawczy Szkoły
---3---Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych (dokument PDF)
---4---Procedura uzyskania karty rowerowej (dokument PDF)
---5---Statut szkoły (dokument PDF)
---6---Szkolny Program Edukacji Kulturalnej (dokument PDF)
WEWNĘTRZNY SYSTEM OCENIANIA
Rozdział I
Podstawą
prawną oceniania, klasyfikowania i promowania ucznia w Szkole Podstawowej nr
97 zwanej dalej „szkołą” jest
art.
22 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.)
, oraz Rozporządzenia MENiS w
sprawie warunków i sposobu oceniania klasyfikowania i promowania uczniów i
słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach
publicznych z 30.04.2007 r.(Dz. U. z 2007r Nr 83 poz. 562)
Informacje ogólne
§ 1.
1. W szkole ocenianiu
podlegają:
1)
osiągnięcia
edukacyjne ucznia;
2)
zachowanie
ucznia.
2. Ocenianie osiągnięć
edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów
w opanowaniu przez ucznia wiadomości
i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z
podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w
szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
3.
Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy,
nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia
zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia
określonych w Statucie Szkoły.
§ 2.
1.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach
oceniania wewnątrzszkolnego.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1)
informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć
edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
2)
udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu
swojego rozwoju;
3)
motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i
zachowaniu;
4)
dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i
nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu
oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5)
umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i
metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.
3. Ocenianie wewnątrzszkolne
obejmuje:
1)
formułowanie
przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych
śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2)
ustalanie
kryteriów oceniania zachowania;
3)
ocenianie
bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania, według skali i w formach przyjętych w szkole roz III § 10 i §
13 ;
4)
przeprowadzanie
egzaminów klasyfikacyjnych;
5) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w punkcie 3;
6)
ustalanie
warunków i trybu uzyskania wyższych niż
przewidywane rocznych
ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7)
ustalanie
warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o
postępach i trudnościach ucznia w nauce.
§
3.
1.
Rok
szkolny dzieli się na dwa okresy.
2. Nauczyciele na początku
każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych
opiekunów) o:
1)
wymaganiach
edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i
rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
2)
sposobach
sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3. Wychowawca klasy na początku każdego roku
szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
1)
warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania
zachowania;
2)
warunkach i trybie uzyskania wyższej niż
przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach
ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3)
warunkach i trybie uzyskania
wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
§
4.
1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców
(prawnych opiekunów).
2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców
(prawnych opiekunów) nauczyciel ustnie uzasadnia ustaloną ocenę.
3. Sprawdzone i ocenione
pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia są
udostępniane uczniowi i jego rodzicom (prawnym opiekunom) w następujący
sposób:
a.
prace
pisemne są udostępniane uczniom podczas ich omówienia a rodzicom w czasie
zebrań i dni otwartych. Dodatkowo uczeń otrzymuje prace pisemne w dniu ich
oddania do pokazania rodzicom oraz przynosi je na następną lekcję zgodnie
z planem.
b.
wszystkie oceny podane uczniowi przez nauczyciela są notowane w
dzienniku klasowym i dzienniczku ucznia. W przypadku, gdy uczeń nie ma
dzienniczka jest zobowiązany, aby wszystkie stopnie były wpisane do
dzienniczka, a rodzice powinni potwierdzić podpisem znajomość ocen.
§ 5.
1. Nauczyciel jest obowiązany,
na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym
publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, do
indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego
stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w
uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
2.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych, do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne
trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje
także na podstawie opinii niepublicznej poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o
której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie
oświaty, zwanej dalej „ustawą”.
3.
W zależności od rodzaju dysfunkcji dostosowanie wymagań edukacyjnych będzie
dotyczyło albo formy sprawdzania wiedzy, albo treści, albo formy i treści
jednocześnie:
1)
w
przypadku dyskalkulii – oceniany jest przede wszystkim tok rozumowania,
a nie techniczna strona liczenia;
2)
w
przypadku dysgrafii – dostosowanie wymagań dotyczy formy sprawdzianu
wiedzy, a nie treści. Uczeń może pisać prace drukowanymi literami lub na
komputerze;
3)
w
przypadku dysortografii – dostosowanie wymagań dotyczy głównie formy
sprawdzianu i oceniania wiedzy z
tego zakresu – zamiast klasycznych dyktand należy przeprowadzać
sprawdziany polegające na uzasadnieniu pisowni wyrazów odwołując się do
zasad ortograficznych, ocenianie odrębne merytorycznej strony pracy odrębne
poprawności pisowni;
4)
w
przypadku dysleksji (trudności w czytaniu) – dostosowanie wymagań
dotyczy formy – wydłużenia czasu, niezdawania długich tekstów do
opanowania;
5)
w
przypadku sprawności intelektualnej niższej niż przeciętna –
dostosowanie wymagań dotyczy zarówno formy, jak i treści wymagań –
obniżenie wymagań nie może zejść poniżej podstawy programowej
4. W
przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego albo indywidualnego nauczania, dostosowanie wymagań edukacyjnych
do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić
na podstawie tego orzeczenia.
§ 6.
Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego,
techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek
wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających
ze specyfiki tych zajęć.
§ 7.
1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z
wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie
opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach,
wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii.
2. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania
fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej w dokumentacji
przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się
„zwolniony”.
§
8.
1.
Wychowawcy klas są zobowiązani do powiadomienia rodziców (prawnych
opiekunów) o osiągnięciach i niepowodzeniach ich dzieci w następujących
formach:
a.
zebrania
rodziców i dni otwarte ustalone w kalendarzu;
b.
konsultacje
indywidualne z nauczycielem;
c.
pisemne
informacje w dzienniczku, list polecony;
d.
informacje
telefoniczne lub elektroniczne.
OCENIANIE
I KLASYFIKOWANIE
§ 9.
1.
Ocenianiu bieżącemu
podlegają wszystkie formy aktywności ucznia; odpowiedzi ustne, udział w
dyskusji, kartkówki, sprawdziany, testy, itp.
a.
Odpowiedź
ustna lub udział w dyskusji i każda praca na lekcji oceniane są bezpośrednio
na lekcji w obecności ucznia z uzasadnieniem wystawianej oceny
b.
Pisemne
prace kontrolne mogą być przeprowadzone po uprzednim tygodniowym
zapowiedzeniu ich przez nauczyciela (wpis do dziennika). W tygodniu co najwyżej
dwie, a w ciągu dniu jedna.
c.
Ocena
pracy pisemnej z uzasadnieniem wystawiana jest na pracy oddanej przez ucznia
w ciągu dwóch tygodni.
d.
Przy
ustalaniu oceny z prac pisemnych ustala się następującą zasadę:
OCENA PROCENTOWA
Bardzo dobry
91 – 100 %
Dobry
75 – 90 %
Dostateczny
51 – 74 %
Dopuszczający
31 – 50 %
Niedostateczny
0 - 30 %
Ocenę celującą otrzymuje uczeń,
który uzyska maksymalną liczbę punktów z pracy i rozwiąże
poprawnie zadanie dodatkowe.
e.
Uczeń
ma możliwość poprawienia oceny z pracy pisemnej tylko jeden raz,
nastąpić to musi w ciągu dwóch tygodni od otrzymania oceny w
terminie i formie uzgodnionych z nauczycielem.
f.
Uczeń
nie ma możliwości poprawienia oceny z kartkówki obejmującej tematykę
trzech ostatnich lekcji.
g.
W
przypadku nieobecności ucznia podczas pisemnego sprawdzianu wiedzy (praca
klasowa, test obejmujący większa partię materiału), uczeń ma obowiązek
napisać go w ciągu dwóch tygodni od powrotu do szkoły w terminie
uzgodnionym z nauczycielem. Do
tego czasu kratka w dzienniku pozostaje pusta. Jeżeli uczeń, który nie
pisał sprawdzianu nie zgłosił się w wyznaczonym terminie, przy
wystawianiu oceny okresowej lub rocznej puste miejsce w dzienniku traktuje się
jak ocenę niedostateczną.
2.
Ocena śródroczna i roczna nie jest są średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
O ocenie decydują:
a.
oceny
samodzielnej pracy ucznia (prace klasowe, testy, sprawdziany, kartkówki,
odpowiedzi ustne) ;
b.
inne
oceny (prace domowe, aktywność podczas lekcji, prace dodatkowe, udział i
osiągnięcia w konkursach)
§ 10.
1.
Skala ocen jest jednolita w całej szkole.
2.
Bieżące, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
począwszy od klasy IV, ustala się w stopniach według następującej skali:
a.
Oceny
bieżące (cząstkowe) zawierają się w skali: 6, 5+, 5, 5-, 4+, 4, 4-, 3+,
3, 3-, 2+, 2, 1+, 1.
b.
Ocena
śródroczna może być wyrażana w skali: 6, 5, 4+, 4, 3+, 3, 2+, 2, 1.
c.
Oceny
roczne zgodnie z rozporządzeniem MENiS, ustala się w stopniach wg. następującej
skali:
1) stopień celujący
– 6;
2) stopień bardzo dobry
– 5;
3) stopień dobry –
4;
4) stopień dostateczny
– 3;
5) stopień dopuszczający
– 2;
6) stopień niedostateczny
– 1.
2.1. Ponadto w ocenianiu bieżącym stosuje się znaki „+”
i „-”, występują one samodzielnie oznaczając doraźne osiągnięcia
ucznia:
a. trzy plusy w jednej kratce uzyskane w danej sprawności dają cząstkową
ocenę bardzo dobrą,
b. trzy minusy w jednej kratce – ocenę niedostateczną z
zastrzeżeniem pkt 2.2,
d.
oceny
sumujące plusy i minusy zapisuje się obok kratki z odpowiednimi znakami.
2.2 Uczeń ma prawo w ciągu okresu zgłosić na początku lekcji
nieprzygotowanie lub brak pracy domowej (jednokrotnie w przypadku przedmiotów
realizowanych w wymiarze 1 godziny tygodniowo, trzykrotnie w pozostałych
przypadkach). Odnotowuje się to w dzienniku kolejnymi minusami bez
konsekwencji dla ucznia. Każde następne nieprzygotowanie lub brak pracy
domowej powoduje otrzymanie oceny niedostatecznej. Zatajenie braku pracy
domowej skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej. Zgłoszenie
nieprzygotowania przez ucznia jak też przez jego rodziców (opiekunów) jest
równoważne.
2.3. Ocenę, która była poprawiana (patrz §
9. pkt 1.e) zakreśla się kółkiem.
2.4 W dzienniku niedopuszczalne są inne znaki niż wymienione powyżej.
Oceny cząstkowe w dzienniku nie mogą być wpisane ołówkiem, stopnie z
prac klasowych i sprawdzianów
wpisuje się kolorem czerwonym. Ołówkiem należy zapisywać wyłącznie
proponowane oceny okresowe i roczne.
3.
OGÓLNE
KRYTERIA OCENIANIA
1. Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
a.
posiada
wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania
danego etapu kształcenia, samodzielnie i twórczo rozwija własne
uzdolnienia;
b.
biegle
posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu
problemów teoretycznych i praktycznych oraz proponuje rozwiązania
nietypowe;
c.
osiąga
sukcesy w olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych na szczeblu wyższym
niż szkolny.
2.
Stopień bardzo dobry (poziom wymagań dopełniający) otrzymuje uczeń, który:
a.
opanował
w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem
nauczania dla danej klasy;
b.
stosuje
zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach;
c.
wykazuje
dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych
źródeł wiedzy.
3.
Stopień dobry (poziom wymagań rozszerzający) otrzymuje uczeń, który:
a.
opanował
w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania
dla danej klasy;
b.
poprawnie
stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych
zadań i problemów;
c.
korzysta
z różnych źródeł wiedzy po nieznacznym ukierunkowaniu przez nauczyciela.
4.
Stopień dostateczny (poziom wymagań podstawowy) otrzymuje uczeń, który:
a.
opanował
w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem
nauczania dla danej klasy, które są konieczne do dalszego kształcenia;
b.
rozwiązuje
typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności;
c.
rzadko
i wyłącznie z pomocą nauczyciela korzysta z różnych źródeł wiedzy.
5.
Stopień dopuszczający (poziom wymagań konieczny) otrzymuje uczeń, który:
a.
posiada
wiadomości i umiejętności bezwzględnie konieczne na danym poziomie kształcenia
niższe niż wymagania podstawowe;
b.
ma
braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem
nauczania dla danej klasy, jednak umożliwiające dalsze kształcenie;
c.
rozwiązuje
z pomocą nauczyciela zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu
trudności.
6.
Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
a.
nie
opanował wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania dla
danej klasy, niezbędnych do dalszego kształcenia;
b.
nie
potrafi rozwiązać zadań teoretycznych i praktycznych o elementarnym
stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela.
4.
W klasach I-III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć
edukacyjnych są ocenami opisowymi. Formularz oceny opisowej opracowuje zespół
przedmiotowy nauczycieli edukacji zintegrowanej.
5.
Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć
edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym
lub znacznym są ocenami opisowymi.
§ 11.
1. Klasyfikacja
śródroczna odbywa się w ostatniej dekadzie stycznia. Klasyfikacja roczna
odbywa się na dwa tygodnie przed zakończeniem roku szkolnego.
2.
Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć
edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie
nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu - według skali określonej w
§ 10 ust 2 – śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć
edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3. Klasyfikacja śródroczna
ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega
na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć
edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem
indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych
przepisów, i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen
klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania.
4.
Śródroczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych dokonuje nauczyciel prowadzący dane zajęcia, a oceny
zachowania wychowawca klasy z uwzględnieniem trybu oceniania zachowania.
§ 12
1.
Klasyfikacja roczna w klasach I-III polega na podsumowaniu osiągnięć
edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym
oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i
rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2.
Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III polega na podsumowaniu jego osiągnięć
edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie
nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego
opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów i jego zachowania w
danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć
edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3.
Klasyfikacja roczna, począwszy od klasy IV polega na podsumowaniu osiągnięć
edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie
nauczania, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych
ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania, według skali, o której mowa w § 10 ust. 2 i § 13 ust.3
4.
Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym, począwszy od klasy IV, polega na podsumowaniu
jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w
szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu
edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów, i
zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen
klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania, zgodnie z § 10 ust. 4 i § 13 ust.5
5.
Najpóźniej na 30 dni przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym
posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele
prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy
są obowiązani poinformować w formie pisemnej ucznia i jego rodziców
(prawnych opiekunów) o przewidywanych ocenach z zajęć edukacyjnych i
przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej zachowania. Informacja może być
przekazana: w dzienniczku ucznia, listownie, podczas zebrania z rodzicami lub
dnia otwartego.
6.
Ocenę klasyfikacyjną roczną z zajęć edukacyjnych ustala nauczyciel
prowadzący te zajęcia, a ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala
wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy
oraz ocenianego ucznia.
7.
Jeżeli przedmiot nauczany jest tylko w danym roku szkolnym w pierwszym
okresie, ocena śródroczna staje się oceną roczną.
8.
TRYB
USTALANIA ROCZNYCH OCEN KLASYFIKACYJNYCH Z OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZAJĘĆ
EDUKACYJNYCH.
1.
Klasyfikowanie uczniów z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych oraz zachowania przeprowadza się dwukrotnie w ciągu roku
szkolnego.
2.
Termin posiedzeń klasyfikacyjnych przypada w ostatnim tygodniu przed śródrocznym
i rocznym zakończeniem zajęć dydaktycznych.
3.
Uczeń jest klasyfikowany jeśli spełnia łącznie poniższe warunki:
a.
był
obecny przynajmniej na 50% czasu przeznaczonego na dane zajęcia w szkolnym
planie nauczania;
b.
uzyskał
co najmniej 3 oceny cząstkowe.
4.
Śródroczne
i roczne oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne
zajęcia.
5.
Śródroczne
i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych uczeń może poprawić w terminie i na zasadach uzgodnionych z
nauczycielem prowadzącym dane zajęcia.
6.
Na
miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady pedagogicznej wychowawcy
klas są zobowiązani poinformować ucznia, jego rodziców (prawnych opiekunów)
w pisemnej formie o przewidywanej dla niego klasyfikacyjnej ocenie
niedostatecznej, nie klasyfikowaniu bądź nieodpowiedniej lub nagannej
ocenie zachowania oraz pozostałych przewidywanych ocenach.
9.
TRYB I
WARUNKI UZYSKIWANIA ROCZNEJ OCENY Z ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH OBOWIĄZKOWYCH I
DODATKOWYCH WYŻSZEJ NIŻ PRZEWIDYWANA.
1.
Wychowawca
na 30 dni przed radą klasyfikacyjną powiadamia uczniów i ich rodziców (w
formie pisemnej) o przewidywanych ocenach rocznych z zajęć edukacyjnych.
2.
W
przypadku nieobecności rodzica na zebraniu w dniu podawania do wiadomości
uczniom i rodzicom przewidywanych ocen rocznych, uczeń oraz jego rodzice
powinni sami zwrócić się do wychowawcy o informację o tych ocenach w
terminie umożliwiającym im ewentualne złożenie podania o poprawienie
przewidywanej oceny.
3.
Uczeń
lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą złożyć wniosek do Dyrektora
szkoły o poprawienie przewidywanych ocen rocznych z zajęć edukacyjnych w
ciągu trzech dni. Wniosek jest podpisany przez rodziców.
4.
Uczeń
określa jaką ocenę wyższą niż przewidywana i z jakich zajęć chciałby
otrzymać składając podanie podpisane przez rodziców do dyrektora szkoły
poprzez wychowawcę klasy.
5.
Dyrektor
szkoły na prośbę ucznia i jego rodziców jest zobowiązany w terminie do
trzech dni przed sprawdzeniem wiadomości i umiejętności dziecka do
pisemnego powiadomienia o terminie i formie uzyskania możliwości poprawy
przewidywanej oceny ze wskazanych zajęć edukacyjnych. Sprawdzian musi się
odbyć nie później niż na siedem dni przed radą klasyfikacyjną.
6.
Nauczyciel
jest zobowiązany do przygotowania sprawdzianu w formie pracy pisemnej i
ustnej dla ucznia z obejmującego zakres materiału z całego roku szkolnego
na wskazaną przez ucznia i jego rodziców ocenę.
7.
Z
wychowania fizycznego, plastyki, muzyki oraz informatyki sprawdzian wiadomości
i umiejętności przeprowadzany jest w formie przewidzianej w WSO.
8.
Jeżeli
uczeń wykona 90% zadań z wymagań edukacyjnych na daną ocenę, otrzymuje
ocenę, o którą wnosił. W przypadku zdobycia mniejszej ilości, uczeń
otrzymuje ocenę podstawioną
przez nauczyciela.
10.
Jeżeli w wyniku klasyfikacji stwierdzono, że poziom edukacyjnych osiągnięć
ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w drugim okresie
programowo wyższym lub w klasie programowo wyższej, szkoła w porozumieniu
z rodzicami (prawnymi opiekunami) stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków
przez:
a.
udział
ucznia na zajęciach korekcyjno – kompensacyjnych;
b.
udział
w zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych;
c.
korzystanie
z pomocy koleżeńskiej;
d.
poprzez
pomoc nauczycieli w obrabianiu lekcji w godzinach popołudniowych.
11
Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikującego
roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem
§ 17 rozporządzenia z dnia 7.09.2004
12
Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego
niedostateczna ocena roczna klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być
zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 19 ust. 1 i 17
rozporządzenia z dnia 07.09.2004.
§
13.
1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna
zachowania uwzględnia w szczególności:
a.
wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
b.
postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
c.
dbałość o honor i tradycje szkoły;
d.
dbałość o piękno mowy ojczystej;
e.
dbałość o bezpieczeństwo
i zdrowie własne oraz innych osób;
f.
godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
g.
okazywanie
szacunku innym osobom;
h.
przeciwstawianie
się przemocy, agresji.
2.
Ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według skali określonej
w ust 3, z zastrzeżeniem ust. 4 – 5a.
3. Śródroczną i roczną
ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy IV, ustala się według
następującej skali:
a.
wzorowe
b.
bardzo dobre
c.
dobre
d.
poprawne
e.
nieodpowiednie
f.
naganne
z zastrzeżeniem ust. 5 i 5a.
4. W klasach I-III śródroczne
i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.
5.
Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania dla uczniów
z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są
ocenami opisowymi.
5a.
Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego
stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ
stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego
nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej,
w tym publicznej poradni specjalistycznej.
6. KRYTERIA OCENY ZACHOWANIA:
Kategoria
zachowania
podlegająca ocenie |
Przedmiot oceny |
Frekwencja
|
·
nieusprawiedliwione nieobecności, ·
spóźnienia (na każdą lekcję,
także między zajęciami) ·
dostarczanie usprawiedliwienia
nieobecności w terminie. |
Wywiązywanie się z obowiązków
ucznia
|
·
dotrzymywanie ustalonych
terminów (np. dostarczanie wymaganych dokumentów, zwrot książek do
biblioteki, sprawdzianów otrzymanych do wglądu, podpisów pod
zawiadomieniami w dzienniczku), ·
wywiązywanie
się z obowiązków powierzonych i podjętych dobrowolnie (dyżury,
funkcje w samorządzie szkolnym i klasowym, wywiązanie się z udziału
w konkursach i zawodach) ·
przestrzeganie wszystkich
regulaminów, kodeksów klasowych i szkolnych. |
Działania na rzecz społeczności
szkolnej
i
lokalnej
|
·
aktywność w wybranych
obszarach: Ø
zajęcia pozalekcyjne (koła,
konsultacje, zajęcia sportowe, artystyczne, harcerstwo), Ø
konkursy (wewnątrzszkolne i
zewnętrzne), Ø
prace na rzecz klasy, Ø
praca na rzecz szkoły (samorząd,
gazetka, uroczystości szkolne, imprezy), Ø
akcje charytatywne i społeczne
na rzecz środowiska lokalnego, Ø
zajęcia pozaszkolne
(efektywne rozwijanie zdolności i zainteresowań), Ø
działalność w instytucjach
kościelnych, kulturalnych i innych, ·
efekty tej aktywności. |
Kultura osobista w szkole i poza
nią
|
·
znajomość zasad dobrego
wychowania i praktyczne ich stosowanie (kultura słowa i dyskusji, formy
grzecznościowe, opanowanie, uprzejmość i odpowiedni dystans
kontaktach ze wszystkimi), ·
prawidłowe reakcje na
przejawy braku kultury u innych. |
Postawa moralna i etyczna
|
·
deklarowane (w dyskusji,
rozmowie, w sytuacjach społecznych – formalnych i nieformalnych)
poszanowanie ważnych wartości (prawda, uczciwość, przyjaźń, koleżeństwo)
i zasad postępowania (życzliwości, szacunku, tolerancji wobec
starszych, chorych, niepełnosprawnych, innych ras, wyznań,
poszanowania przyrody, środowiska, pracy ludzkiej, mienia)
·
postępowanie w zgodzie z tymi
zasadami i wartościami, ·
prawidłowe reakcje na
przejawy zła i krzywdy. |
Dbałość o zdrowie, bezpieczeństwo
i wygląd zewnętrzny
|
·
dbałość o zdrowie (prawidłowe
odżywianie się, przestrzeganie Dni bez chipsów i coli, zapobieganie
przeziębieniom, stosowne do pogody ubranie, unikanie substancji
niebezpiecznych dla zdrowia – nikotyny, alkoholu, innych używek,
leków), ·
dbałość o higienę osobistą
i wygląd (czystość ciała i ubioru,
schludność, odpowiednia fryzura, właściwe przygotowanie do zajęć
sportowych) ·
przestrzeganie przepisów
szkolnych dotyczących zmiany obuwia, stroju szkolnego – galowego
i codziennego, fryzur, ozdób · przestrzeganie zasad bezpieczeństwa własnego i cudzego na terenie szkoły i poza nią. |
6.1
Postanowienia końcowe:
Ocenę
klasyfikacyjną zachowania wystawia się wg następujących zasad:
6.1.1
Uczeń, który choć w jednej kategorii otrzymał
ocenę naganną, nie może mieć wyższej oceny niż poprawne.
6.1.2
Uczeń, który choć w jednej kategorii otrzymał
ocenę nieodpowiednią, nie może mieć wyższej oceny niż dobre.
6.1.3
Uczeń, który w 2 kategoriach ma ocenę naganną,
nie może mieć oceny wyższej niż nieodpowiednie.
6.1.4
Uczeń, który ma w 3 lub więcej kategoriach ocenę
naganną, ma ocenę klasyfikacyjną: naganne
6.1.5
Ocenę klasyfikacyjną zachowania wystawia się wg
następującej procedury:
·
Ocenie w każdej kategorii przypisuje się liczbę
punktów,
wzorowe |
5 |
bardzo dobre |
4 |
dobre |
3 |
poprawne |
2 |
nieodpowiednie |
1 |
naganne |
0 |
·
Liczbę punktów uzyskanych przez ucznia sumuje się
i ustala się ocenę całościową stosując przeliczenie
Łączna
liczba punktów |
Ocena klasyfikacyjna |
30
– 27 |
wzorowe |
26
– 21 |
bardzo dobre |
20
– 16 |
dobre |
15
– 9 |
poprawne |
8
– 4 |
nieodpowiednie |
3
- 0 |
naganne |
6.1.6
W przypadku wykroczeń i zachowań o wyjątkowo dużej
szkodliwości społecznej (kradzież, chuligaństwo, akt wandalizmu,
przemocy, posiadanie, dostarczanie, rozpowszechnianie lub używanie alkoholu,
substancji psychoaktywnych) można
wystawić uczniowi ocenę naganą bez względu na uzyskaną liczbę
punktów.
6.1.7
Każdy uczeń otrzymuje przewidywaną ocenę
zachowania na śródokres.
6.2
Uczeń ma prawo
poprawić ocenę zachowania.
6.2.1
Warunkiem poprawienia oceny zachowania jest
zawarcie zobowiązania (kontraktu) z wychowawcą w konkretnej dziedzinie oraz
systematyczne i konsekwentne wywiązywanie się z niego. Kontrakt może być
zawarty w formie ustnej lub pisemnej.
6.2.2
Kontrakt może dotyczyć wykonania określonych
zadań przez ucznia, na przykład:
·
przygotowanie
imprezy szkolnej lub klasowej
·
pomoc w świetlicy,
pomoc w bibliotece
·
przygotowanie
zajęć sportowych dla dzieci
·
wykonanie
gazetki na określony temat
·
przygotowanie
prelekcji na określony temat
·
czynności porządkowe
na rzecz określonej klasy lub szkoły pod kierunkiem wyznaczonego
nauczyciela
·
pełnienie dyżuru
podczas imprez szkolnych
·
pomoc w szatni,
w stołówce szkolnej, dozorcy lub pani woźnej
6.2.3
Poprawa
zachowania i wykonanie zadań zapisanych w kontrakcie powinny być
udokumentowane zapisami w dzienniczku lub zeszycie dodatkowym. Dokumentowanie
poprawy zachowania i wykonanie zadań należy do obowiązków ucznia.
7. TRYB USTALANIA OCENY ZACHOWANIA
1. Wychowawca klasy zobowiązany jest do
przypomnienia rodzicom kryteriów oceny zachowania ucznia na początku roku
szkolnego.
2. Na siedem dni przed obowiązkowym terminem
poinformowania uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej
ocenie zachowania wychowawca klasy zwołuje posiedzenie zespołu klasowego
n-li, któremu przedstawia
propozycje ocen zachowania poszczególnych uczniów uwzględniające:
a.
samoocenę
ucznia;
b.
oceny
uczniów w danej klasie;
c.
propozycje
ocen poszczególnych nauczycieli;
d.
przedstawione
przez ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) dodatkowe dokumenty
potwierdzające pozaszkolne osiągnięcia ucznia.
3. Dokumenty, o których mowa w ust.2 pkt d muszą być
dostarczone do wychowawcy najpóźniej na trzy dni przed spotkaniem zespołu
klasowego nauczycieli.
4. W przypadku nieobecności ucznia podczas
dokonywania oceny zachowania jest on zobowiązany do dostarczenia na piśnie
samooceny i oceny swoich kolegów. Jeżeli uczeń nie dopełni obowiązku
jego samoocena i opinia o klasie nie będzie uwzględniana przy ustalaniu
ocen zachowania.
5. Wychowawca na 30 dni przed radą klasyfikacyjną
powiadamia pisemnie
uczniów i rodziców o przewidywanych ocena z
zachowania.
6. W przypadku nieobecności rodzica na zebraniu w dniu podawania do
wiadomości uczniom i rodzicom przewidywanych ocen rocznych zachowania, uczeń
oraz jego rodzice powinni sami zwrócić się do wychowawcy o informację o
tej ocenie w terminie umożliwiającym im ewentualne
złożenie podania o poprawienie przewidywanej oceny.
7. W szczególnie uzasadnionych sytuacjach w terminie do rady
klasyfikacyjnej, ocena może ulec zmianie.
8. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna
zachowania jest ostateczna z zastrzeżeniem § 17 rozporządzenia.
8. TRYB I WARUNKI UZYSKIWANIA ROCZNEJ OCENY ZACHOWANIA WYŻSZEJ NIŻ PRZEWIDYWANA
1.
Wychowawca na 30 dni przed
klasyfikacją roczną pisemnie powiadamia uczniów i ich rodziców (na
kartkach) o przewidywanych ocenach rocznych z zachowania
2.
Uczeń – rodzic w ciągu
trzech dni może złożyć pisemne odwołanie od proponowanej rocznej oceny z
zachowania z uzasadnieniem weryfikacji oceny do dyrektora szkoły.
3.
Dyrektor szkoły w terminie do Rady klasyfikacyjnej
powołuje komisję w
skład, której wchodzi nauczyciele zespołu
klasowego i rzecznik praw ucznia, która podejmuje decyzję o podwyższeniu
lub utrzymaniu oceny w drodze głosowania zwykłą większością głosów.
4.
Decyzja rady pedagogicznej jest ostateczna.
5.
Dyrektor szkoły po posiedzeniu Rady Klasyfikacyjnej
powiadamia pisemnie rodziców i ucznia o podjętej przez komisję decyzji.
9. Ocena
klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
a.
oceny
klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
b.
promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z
zastrzeżeniem ust. 9.1 i 9.2.
9.1 Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o
niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez
ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną
ocenę klasyfikacyjną zachowania.
9.2
Uczeń,
któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę
klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej,
a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy szkoły.
10.
Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę
klasyfikacyjną zachowania.
§
14.
1. Śródroczne
i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają
nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia
edukacyjne. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć
edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na
ukończenie szkoły.
PROMOCJA,
EGZAMINY KLASYFIKACYJNE I POPRAWKOWE.
TRYB ODWOŁYWANIA
SIĘ OD PROCEDURY WYSTAWIANIA OCEN ROCZNYCH
§ 15.
Egzamin klasyfikacyjny
1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku
lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia
śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia
na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na
te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej
nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3. Na pisemny wniosek ucznia nieklasyfikowanego z
powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców
(prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin
klasyfikacyjny.
4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
a.
realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program
lub tok nauki;
b.
spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla
ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, nie obejmuje obowiązkowych zajęć
edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz
dodatkowych zajęć edukacyjnych.
6. Uczniowi, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, zdającemu
egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
7. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w
formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem ust. 8.
8. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki,
techniki, informatyki, technologii informacyjnej i wychowania fizycznego ma
przede wszystkim formę zadań praktycznych.
9. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się
z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
10. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym
mowa w ust. 2, 3 i 4 pkt 1, przeprowadza nauczyciel danych zajęć
edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela
takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
11. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym
mowa w ust. 4 pkt 2, przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły,
który zezwolił na spełnianie przez ucznia
odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład
komisji wchodzą:
a.
dyrektor
szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze
– jako przewodniczący komisji;
b.
nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie
nauczania dla odpowiedniej
klasy.
12. Przewodniczący komisji uzgadnia
z uczniem, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, oraz jego rodzicami
(prawnymi opiekunami), liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może
zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
13. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni
– w charakterze obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie)
ucznia
14. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza
się protokół zawierający w szczególności:
a.
imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa
w ust.
b.
termin egzaminu klasyfikacyjnego;
c.
zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;
d.
wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane
oceny.
Do
protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o
ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen
ucznia.
15.
W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji
przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”.
§ 16.
1.
Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego
roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 15.
2. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku
egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego
3. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena
klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 15.
§
17
Tryb i warunki odwoływania się od procedury wystawienia ocen rocznych
1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą
zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna
ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna
zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu
ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni
po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
2. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena
klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna
zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu
ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
a.
w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć
edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w
formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych
zajęć edukacyjnych;
b.
w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
– ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania
zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów
decyduje głos przewodniczącego komisji.
3. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,
uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
4. W
skład komisji wchodzą:
1.
w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a.
dyrektor
szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze
– jako przewodniczący komisji,
b.
nauczyciel
prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c.
dwóch
nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzących takie
same zajęcia edukacyjne;
2. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania:
a.
dyrektor
szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko
kierownicze
– jako przewodniczący komisji,
b.
wychowawca
klasy,
c.
wskazany
przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej
klasie,
d.
pedagog,
jeżeli jest zatrudniony w szkole,
e.
psycholog,
jeżeli jest zatrudniony w szkole,
f.
przedstawiciel
samorządu uczniowskiego,
g.
przedstawiciel
rady rodziców.
5.
Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 lit. b, może być zwolniony z udziału
w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych
przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela
prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie
nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z
dyrektorem tej szkoły.
6.
Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych
oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od
ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona
przez komisję jest ostateczna, z
wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć
edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z
zastrzeżeniem § 17 ust. 1.
7. Z prac komisji sporządza
się protokół zawierający w szczególności:
1. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć
edukacyjnych:
a.
skład
komisji,
b.
termin
sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,
c.
zadania
(pytania) sprawdzające,
d.
wynik
sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
2. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania:
a.
skład
komisji,
b.
termin
posiedzenia komisji,
c.
wynik
głosowania,
d.
ustaloną
ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
8. Do
protokołu, o którym mowa w ust. 7 pkt 1, dołącza się pisemne prace
ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
9.
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu,
o którym mowa w ust. 2 pkt 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do
niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
10.
Przepisy ust. 1-9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny
klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu
poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od
dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona
przez komisję jest ostateczna.
§ 18.
Promocja
1.
Uczeń klasy I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem
ust. 7.
2.
Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu
zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody
rodziców (prawnych opiekunów) oraz po uzyskaniu opinii publicznej poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, rada
pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II do klasy
programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
3.
Począwszy od klasy IV, uczeń otrzymuje promocję do
klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny
klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust. 4, §
13 ust. 9.1 i 9.2 oraz § 19 ust. 9
4.
Począwszy od klasy IV, uczeń, który w wyniku
klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią
ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania,
otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
4.1. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia
edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen wlicza się także
roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
5.
Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając
specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi
opiekunami).
6.
Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim
otrzymują z danych zajęć edukacyjnych
celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata
konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim uzyskał po ustaleniu rocznej
oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych,
otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę
klasyfikacyjną.
7.
Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w
ust. 2, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
8.
W wyjątkowych przypadkach, rada pedagogiczna może
postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III, na podstawie
opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię
psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną,
oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.
9.
Uczeń, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego i ma opóźnienie w realizacji programu nauczania co najmniej
jednej klasy, a który w szkole podstawowej specjalnej uzyskuje ze wszystkich
obowiązkowych zajęć edukacyjnych oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego
oceniania oraz rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym programów nauczania
dwóch klas, może być promowany do klasy programowo wyższej również w ciągu
roku szkolnego.
§
19.
Egzamin poprawkowy
1. Począwszy od klasy IV
szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał
ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może
zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może
wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć
edukacyjnych.
2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej
oraz części ustnej,
z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, technologii
informacyjnej, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma
przede wszystkim formę zadań praktycznych.
3. Termin egzaminu
poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana
przez dyrektora szkoły.
W skład komisji wchodzą:
a.
dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej
szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
b.
nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne -
jako egzaminujący;
c.
nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia
edukacyjne – jako członek komisji.
5.
Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, może być zwolniony z udziału
w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie
uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako
osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia
edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole
następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza
się protokół zawierający w szczególności:
a.
skład
komisji;
b.
termin
egzaminu poprawkowego;
c.
pytania
egzaminacyjne;
d.
wynik
egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.
Do
protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o
ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen
ucznia.
7. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie
przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić
do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły. W szczególnych
przypadkach nie później niż do końca września.
8. Uczeń, który nie zdał
egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i
powtarza klasę.
9. Uwzględniając możliwości
edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu
edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał
egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych
zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe
zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania,
realizowane w klasie programowo wyższej.
SPRAWDZIAN
PRZEPROWADZANY W OSTATNIM ROKU NAUKI W SZKOLE
§ 20.
1. W klasie VI jest przeprowadzany sprawdzian poziomu
opanowania umiejętności, ustalonych w standardach wymagań będących
podstawą przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole
podstawowej, określonych w odrębnych przepisach, zwany dalej
„sprawdzianem”.
§ 21.
1. Informator, o którym mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1b ustawy,
zawierający w szczególności opis zakresu odpowiednio sprawdzianu oraz
kryteriów oceniania i form przeprowadzania sprawdzianu a także przykładowe
zadania, jest ogłaszany nie później niż do dnia 31 sierpnia roku
poprzedzającego rok szkolny, w którym jest przeprowadzany sprawdzian.
§ 22.
1. Sprawdzian w szkołach dla dzieci i młodzieży
przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej
Komisji Egzaminacyjnej, zwanej dalej „Komisją Centralną”.
§ 23.
1. Uczniowie ze specyficznymi trudnościami
w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie
dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych
ucznia, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej,
spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, z zastrzeżeniem
ust. 2.
2. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o
potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy
przeprowadzania sprawdzianu do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić
na podstawie tego orzeczenia.
3. Opinia, o której mowa w ust. 1, powinna być wydana
przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną,
w tym poradnię specjalistyczną, nie później niż do końca września roku
szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian , z tym że
w
przypadku uczniów przystępujących do sprawdzianu - nie wcześniej niż po
ukończeniu klasy III szkoły podstawowej.
4. Opinię, o której mowa w ust. 1, rodzice (prawni
opiekunowie) ucznia przedkładają
dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym
jest przeprowadzany sprawdzian.
5. Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o
stanie zdrowia, wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do sprawdzianu w
warunkach i formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia.
6. Za dostosowanie warunków i formy przeprowadzania
sprawdzianu do potrzeb uczniów, o których mowa w ust. 1 i 5, odpowiada
przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
§ 24.
1. Uczniowie
z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przystępują
do sprawdzianu.
2. Uczniowie ze sprzężonymi niepełnosprawnościami,
posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, mogą być
zwolnieni przez dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do
sprawdzianu, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), pozytywnie
zaopiniowany przez dyrektora szkoły.
§
25.
1. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim
lub ponadwojewódzkim z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych
sprawdzianem, są zwolnieni odpowiednio ze sprawdzianu na podstawie zaświadczenia
stwierdzającego uzyskanie tytułu odpowiednio laureata lub finalisty. Zaświadczenie
przedkłada się przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
2. Zwolnienie ze sprawdzianu jest równoznaczne z
uzyskaniem ze sprawdzianu najwyższego wyniku.
§ 26.
1. Za organizację i przebieg sprawdzianu szkole
odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którym jest
dyrektor szkoły.
2. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego,
nie później niż na 2 miesiące przed terminem sprawdzianu, może powołać
zastępcę przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego spośród
nauczycieli zatrudnionych w danej szkole.
3. Jeżeli
przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego i jego zastępca, z powodu
choroby lub innych ważnych przyczyn, nie mogą wziąć udziału w
sprawdzianie, dyrektor komisji okręgowej powołuje w zastępstwie innego
nauczyciela zatrudnionego w szkole.
4. Przewodniczący
szkolnego zespołu egzaminacyjnego, jego zastępca oraz nauczyciel, o którym
mowa w ust. 3, powinni odbyć szkolenie w zakresie organizacji sprawdzianu,
organizowane przez komisję okręgową.
§ 27.
1. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego w
danej szkole w szczególności:
a)
przygotowuje listę uczniów przystępujących do
sprawdzianu; listę uczniów przewodniczący
szkolnego zespołu egzaminacyjnego przesyła pocztą elektroniczną lub
na
nośniku zapisu elektronicznego dyrektorowi komisji okręgowej, w terminie
ustalonym przez dyrektora komisji okręgowej, nie później jednak niż do
dnia 30 listopada roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany;
b)
nadzoruje przygotowanie sal, w których ma być
przeprowadzony sprawdzian, zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny
pracy;
c)
powołuje pozostałych członków szkolnego zespołu
egzaminacyjnego, nie później niż na miesiąc przed terminem sprawdzianu;
d)
powołuje, spośród członków szkolnego zespołu
egzaminacyjnego, zespoły nadzorujące przebieg sprawdzianu, w tym wyznacza
przewodniczących tych zespołów;
e)
informuje uczniów o warunkach przebiegu sprawdzianu - przed
rozpoczęciem sprawdzianu;
f)
nadzoruje przebieg sprawdzianu;
g)
przedłuża czas trwania sprawdzianu dla uczniów , o których
mowa
w § 23 ust. 1;
h)
sporządza wykaz uczniów, którzy nie przystąpili do
sprawdzianu albo przerwali sprawdzian, oraz niezwłocznie po zakończeniu
sprawdzianu przekazuje ten wykaz dyrektorowi komisji okręgowej;
i)
zabezpiecza, po zakończeniu sprawdzianu, zestawy zadań i
karty odpowiedzi uczniów i niezwłocznie dostarcza je do miejsca wskazanego
przez dyrektora komisji okręgowej;
j)
nadzoruje prawidłowe zabezpieczenie pozostałej
dokumentacji dotyczącej przygotowania i przebiegu sprawdzianu lub egzaminu
gimnazjalnego.
2. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego lub upoważniony
przez niego członek szkolnego zespołu egzaminacyjnego, w obecności innego
członka tego zespołu, odbiera przesyłki zawierające pakiety z zestawami
zadań i kartami odpowiedzi oraz innymi materiałami niezbędnymi do
przeprowadzenia sprawdzianu i sprawdza, czy nie zostały one naruszone, a
następnie sprawdza, czy zawierają one wszystkie materiały niezbędne do
przeprowadzenia sprawdzianu. Przewodniczący szkolnego zespołu
egzaminacyjnego przechowuje i zabezpiecza wszystkie materiały niezbędne do
przeprowadzenia sprawdzianu.
3. W przypadku stwierdzenia, że przesyłki, o których mowa w
ust. 2, zostały naruszone, lub nie zawierają wszystkich materiałów niezbędnych
do przeprowadzenia sprawdzianu, przewodniczący szkolnego zespołu
egzaminacyjnego niezwłocznie powiadamia o tym dyrektora komisji okręgowej.
§ 28.
1. Sprawdzian trwa 60 minut.
2. Dla uczniów, o których mowa w § 23 ust. 1, czas
trwania sprawdzianu może być
przedłużony, nie więcej jednak niż o 30 minut.
§ 29.
1. W przypadku gdy sprawdzian ma być przeprowadzony w kilku
salach, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego powołuje zespoły
nadzorujące przebieg sprawdzianu w poszczególnych salach. Zadaniem zespołu
nadzorującego jest w szczególności zapewnienie samodzielnej pracy uczniów.
2. W skład zespołu nadzorującego wchodzą co najmniej 3
osoby, w tym:
a) przewodniczący;
b) co
najmniej dwóch nauczycieli, z których co najmniej jeden jest zatrudniony w
innej szkole lub w placówce.
3. Przewodniczący
zespołu nadzorującego kieruje pracą tego zespołu, a w szczególności
odpowiada za prawidłowy przebieg sprawdzianu
w danej sali.
4. W
przypadku gdy w sali jest więcej niż 30 uczniów, liczbę członków zespołu
nadzorującego zwiększa się o jedną osobę na każdych kolejnych 20 uczniów.
5. Nauczyciel zatrudniony w innej szkole lub w
placówce zostaje powołany w skład zespołu nadzorującego w porozumieniu z
dyrektorem tej szkoły lub placówki.
§
30.
1. Przed rozpoczęciem sprawdzianu przewodniczący
szkolnego zespołu egzaminacyjnego sprawdza, czy pakiety, zawierające
zestawy zadań i karty odpowiedzi, oraz inne materiały niezbędne do
przeprowadzenia sprawdzianu nie zostały naruszone.
2. W przypadku stwierdzenia, że pakiety wymienione w
ust. 1, zostały naruszone, przewodniczący szkolnego zespołu
egzaminacyjnego zawiesza sprawdzian i powiadamia o tym dyrektora komisji okręgowej.
3. W przypadku stwierdzenia, że pakiety wymienione w ust.1, nie zostały naruszone przewodniczący
szkolnego zespołu egzaminacyjnego otwiera je w obecności przewodniczących
zespołów nadzorujących oraz przedstawicieli uczniów , a następnie
przekazuje przewodniczącym zespołów nadzorujących zestawy zadań i karty
odpowiedzi do przeprowadzenia sprawdzianu
w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów
w poszczególnych salach.
4. Członkowie zespołu nadzorującego rozdają zestawy
zadań i karty odpowiedzi uczniom, polecając sprawdzenie, czy zestaw zadań
i karta odpowiedzi są kompletne.
5. Uczeń zgłasza przewodniczącemu zespołu nadzorującego
braki w zestawie zadań lub karcie odpowiedzi i otrzymuje nowy zestaw zadań
lub nową kartę odpowiedzi.
6. Informację o wymianie zestawu zadań lub karty
odpowiedzi przewodniczący zespołu nadzorującego zamieszcza w protokole.
Protokół czytelnie podpisuje uczeń, który zgłosił braki w zestawie zadań
lub karcie odpowiedzi.
7. Na zestawie zadań i karcie odpowiedzi, przed rozpoczęciem
sprawdzianu, wpisuje się kod ucznia, nadany przez komisję okręgową.
Uczniowie nie podpisują zestawów zadań i kart odpowiedzi.
§
31.
1. W czasie trwania sprawdzianu każdy uczeń pracuje przy
osobnym stoliku. Stoliki są ustawione w jednym kierunku, w odległości
zapewniającej samodzielność pracy uczniów.
2. Do sali, w której jest przeprowadzany sprawdzian nie
można wnosić żadnych urządzeń telekomunikacyjnych ani korzystać z nich
w tej sali.
§ 32.
1. Sprawdzian rozpoczyna się z chwilą zapisania w
widocznym miejscu przez przewodniczącego zespołu nadzorującego czasu
rozpoczęcia i zakończenia pracy.
2. W czasie trwania sprawdzianu uczniowie nie powinni
opuszczać sali. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący
zespołu nadzorującego może zezwolić uczniowi na opuszczenie sali, po
zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się ucznia
z innymi osobami, z wyjątkiem osób udzielających pomocy medycznej.
3. W czasie trwania sprawdzianu w sali mogą przebywać
wyłącznie uczniowie, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego,
osoby wchodzące w skład zespołu nadzorującego.
4. W czasie trwania sprawdzianu uczniom nie udziela się
żadnych wyjaśnień dotyczących zadań ani ich nie komentuje.
§
33.
1.
W przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania
zadań przez ucznia lub jeżeli uczeń zakłóca prawidłowy przebieg
sprawdzianu w sposób utrudniający pracę pozostałym uczniom, przewodniczący
szkolnego zespołu egzaminacyjnego przerywa jego sprawdzian i unieważnia
pracę tego ucznia. Informację o unieważnieniu pracy ucznia i
przerwaniu sprawdzianu zamieszcza
się w protokole.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 uczeń przystępuje
ponownie do sprawdzianu w terminie ustalonym przez dyrektora Komisji
Centralnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu
wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.
3.
Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do
20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę.
§ 34.
1. Uczeń może uzyskać na sprawdzianie maksymalnie 40
punktów.
2. Prace uczniów sprawdzają egzaminatorzy wpisani do
ewidencji egzaminatorów, o której mowa w art. 9c ust. 2 pkt 7 ustawy, powołani
przez dyrektora komisji okręgowej. Wynik sprawdzianu ustala komisja okręgowa
na podstawie liczby punktów przyznanych przez egzaminatorów.
3. Wynik sprawdzianu ustalony przez komisję okręgową
jest ostateczny.
§
35.
1. Uczeń, który z przyczyn
losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu, lub odpowiedniej części
tego egzaminu w ustalonym terminie, albo przerwał sprawdzian, przystępuje
do sprawdzianu, lub odpowiedniej części tego egzaminu w dodatkowym terminie
ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż do dnia 20
sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.
2. Uczeń,
który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego
roku, powtarza ostatnią klasę szkoły podstawowej oraz przystępuje do
sprawdzianu w następnym roku, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. W szczególnych przypadkach
losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu
w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej, na
udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku
przystąpienia do sprawdzianu. Dyrektor szkoły składa wniosek w
porozumieniu z rodzicami
(prawnymi opiekunami) ucznia.
§ 36.
1.
Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzona i
oceniona praca ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym
opiekunom) do wglądu w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora komisji
okręgowej.
§ 37.
1. Wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie szkoły.
Wyniku sprawdzaniu nie odnotowuje się na
świadectwie ukończenia szkoły.
2. Wyniki sprawdzianu oraz zaświadczenia o szczegółowych
wynikach sprawdzianu dla każdego ucznia komisja okręgowa przekazuje do szkoły
nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć
dydaktyczno-wychowawczych, a w przypadku, o którym mowa w § 35 ust. 1 - do
dnia 31 sierpnia danego roku.
3. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 2, dyrektor
szkoły przekazuje uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
§ 38.
1. Przewodniczący szkolnego zespołu
egzaminacyjnego sporządza protokół przebiegu sprawdzianu. Protokół
podpisują przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego oraz
przewodniczący zespołów nadzorujących.
2. Protokół, o którym mowa w ust. 1, przekazuje się
niezwłocznie do komisji okręgowej.
3. Dokumentację sprawdzianu
przechowuje komisja okręgowa przez okres 6 miesięcy.
4. Dokumentację
sprawdzianu przechowuje się według zasad określonych w odrębnych
przepisach.
§ 39.
1. Obserwatorami sprawdzianu mogą być:
a.
delegowani pracownicy ministerstwa obsługującego ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania;
b.
delegowani pracownicy Komisji Centralnej i komisji okręgowych;
c.
delegowani pracownicy ministerstw obsługujących ministrów
właściwych dla zawodu;
d.
delegowani przedstawiciele organu sprawującego nadzór
pedagogiczny, organu prowadzącego szkołę, szkół wyższych i placówek
doskonalenia nauczycieli.
2. Dyrektor
komisji okręgowej może powołać, w szczególności spośród nauczycieli,
ekspertów sprawdzających prawidłowość przebiegu sprawdzianu w
szkole.
§ 40.
Uczeń,
który jest chory, w czasie trwania sprawdzianu,
może korzystać ze sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu
na chorobę.
§ 41.
1. Uczeń może, w terminie 2 dni od daty sprawdzianu zgłosić
zastrzeżenia do dyrektora komisji okręgowej, jeżeli uzna, że w trakcie
sprawdzianu zostały naruszone przepisy dotyczące jego przeprowadzania.
2. Dyrektor komisji okręgowej rozpatruje zgłoszone
zastrzeżenia w terminie 7 dni od daty ich otrzymania. Rozstrzygnięcie
dyrektora komisji okręgowej jest ostateczne.
3. W razie stwierdzenia naruszenia przepisów dotyczących
przeprowadzania sprawdzianu, na skutek zastrzeżeń, o których mowa w ust.
1, lub z urzędu, dyrektor komisji okręgowej, w porozumieniu z dyrektorem
Komisji Centralnej, może unieważnić dany sprawdzian i zarządzić jego
ponowne przeprowadzenie, jeżeli to naruszenie mogło
wpłynąć na wynik danego sprawdzianu. Unieważnienie może nastąpić w
stosunku do wszystkich uczniów a także w stosunku do poszczególnych uczniów.
4. W przypadku niemożności ustalenia wyników
sprawdzianu z powodu zaginięcia lub zniszczenia arkuszy egzaminacyjnych,
kart odpowiedzi lub kart obserwacji, dyrektor komisji okręgowej, w
porozumieniu z dyrektorem Komisji Centralnej, unieważnia sprawdzian danych
uczniów i zarządza jego ponowne przeprowadzenie.
5. W przypadku stwierdzenia podczas sprawdzania arkuszy egzaminacyjnych
niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez uczniów dyrektor komisji okręgowej,
w porozumieniu z dyrektorem Komisji Centralnej, unieważnia sprawdzian tych
uczniów i zarządza jego ponowne przeprowadzenie.
6. Termin
ponownego sprawdzianu albo egzaminu, o którym mowa w ust. 3 - 5, ustala
dyrektor Komisji Centralnej.
§ 42.
1. Zestawy zadań dla sprawdzianu oraz materiały
multimedialne do przeprowadzenia sprawdzianu są przygotowywane,
przechowywane i przekazywane w warunkach uniemożliwiających ich
nieuprawnione ujawnienie.
2. W przypadku nieuprawnionego ujawnienia zestawów zadań,
zbiorów zestawów zadań egzaminacyjnych, arkuszy egzaminacyjnych lub
arkuszy obserwacji oraz materiałów multimedialnych decyzje co do dalszego
przebiegu sprawdzianu albo egzaminu podejmuje dyrektor Komisji Centralnej.
§
42.
Ukończenie szkoły
1. Uczeń
kończy szkołę podstawową:
a. Jeżeli
w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny
klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie
programowo najwyższej i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych,
z uwzględnieniem § 18 ust. 5,
uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od
oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz §
13 ust. 9.1 i 9.2;
b.
Jeżeli ponadto przystąpił odpowiednio do
sprawdzianu, o których mowa w § 20, z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem,
jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w ust. 1 pkt 1,
uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej
4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
3. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem
umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie
klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę
kształcenia tego ucznia,
w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
4. Ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć
edukacyjnych nie ma wpływu
na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
5. Świadectwo ukończenia szkoły wydaje szkoła.
Opracowały:
mgr Małgorzata Warakomska
mgr Kamila Mejnartowicz
– Abou – Ali